برادر شهید محمدتقی حسینی طباطبایی:شهید طباطبایی تا شهادت پای انقلاب ایستاد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح هامون به نقل از «عصرهامون»، شهید حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدتقی حسینی طباطبایی از چهرههای برجسته انقلاب اسلامی در سیستان بود که با شجاعت، اخلاص و فداکاری، نقش مؤثری در مبارزه با رژیم پهلوی، آگاهیبخشی به مردم و تقویت وحدت میان شیعه و سنی ایفا کرد. در گفتگوی خبرنگار ما با برادر شهید، سید محمدحسین حسینی طباطبایی، بخشهایی از زندگی، مبارزات و خدمات این شهید والامقام مرور شده است.
برادر شهید در پاسخ به این پرسش که مبارزات شهید محمدتقی حسینی طباطبایی از چه زمانی آغاز شد، بیان کرد: برادرم از همان آغاز نهضت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ به صف مبارزان انقلاب پیوست. در آن دوران، سیستان از مناطقی بود که رژیم پهلوی توجه چندانی به آن نداشت و مردم نیز از تحولات کشور آگاهی محدودی داشتند؛ اما شهید محمدتقی با شجاعت، پیامها و رهنمودهای امام خمینی (ره) را در منطقه منتشر میکرد
وی افزود: برادرم بیانیهها و سخنرانیهای امام را از طریق تماسهای تلفنی دریافت، ضبط و در میان مردم توزیع میکرد. همین فعالیتها موجب شد ساواک به او مشکوک شود و تحت تعقیب قرار گیرد.
برادر شهید با اشاره به سختیهای دوران مبارزه اظهار کرد: در سال ۱۳۵۳ مأموران ساواک به منزل و محل تدریس برادرم یورش بردند. اگرچه مدرک محکمی علیه او نداشتند، اما وی را بازداشت و به کمیته امنیت تهران منتقل کردند. او در آنجا تحت شدیدترین شکنجهها قرار گرفت، اما هرگز اطلاعاتی درباره دیگر مبارزان در اختیار مأموران قرار نداد
وی ادامه داد: پس از مدتی، برادرم به زندان قصر منتقل شد و حدود یک سال را در زندان سپری کرد. در این مدت، خانواده ما نیز تحتفشارهای فراوان قرار داشت و بسیاری از دوستان و آشنایان، از ترس ساواک، ارتباط خود را با ما قطع کرده بودند.

نقش شهید طباطبایی در پیروزی انقلاب در سیستان
وی با اشاره به نقش شهید طباطبایی در ایجاد حفظ وحدت تأکید کرد: یکی از ویژگیهای برجسته شهید طباطبایی، تلاش برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی در منطقه سیستان بود. رژیم پهلوی باسیاست تفرقهافکنی تلاش میکرد میان اقوام و مذاهب اختلاف ایجاد کند، اما برادرم با درایت و آیندهنگری، مردم را به وحدت و همدلی دعوت میکرد.
برادر شهید ادامه داد: شهید، نخستین فردی بود که مولوی عبدالصمد سربازی را از پاکستان برای حضور در نشستهای وحدت شیعه و سنی دعوت کرد؛ اقدامی که تأثیر چشمگیری بر همبستگی مردم منطقه داشت و زمینه حضور گسترده اقشار مختلف در راهپیمایی ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ را فراهم کرد.
وی همچنین با اشاره به نقش شهید طباطبایی در حمایت از مبارزان تحت تعقیب ساواک گفت: به دلیل موقعیت مرزی سیستان، برادرم شبکهای امن برای انتقال مبارزان به افغانستان ایجاد کرده بود. یکی از افرادی که از این طریق نجات یافت، شهید سیدعلی اندرزگو بود. یکبار نیز برادرم از من خواست همسر و فرزند خردسال شهید اندرزگو را از مشهد به نقطهای امن منتقل کنم که با دشواری فراوان، موفق شدیم آنان را از طریق نهر مرزی “سیخسر” به افغانستان برسانیم. این شبکه، جان بسیاری از مبارزان انقلاب را نجات داد.
خانهای که به پایگاه امن انقلابیون تبدیل شد
برادر شهید افزود: خانه شهید محمدتقی حسینی طباطبایی در زابل به یکی از پایگاههای مهم انقلابیون تبدیل شده بود و بسیاری از روحانیون مبارز، از جمله آیتالله طالقانی، آیتالله خزعلی، آیتالله اراکی و آیتالله صلواتی در آن رفتوآمد داشتند. زمانی که آیتالله طالقانی در زابل تبعید بود، ساواک حتی اجازه انتقال یک یخچال برای ایشان را نمیداد، اما برادرم با قاطعیت اعلام کرد خدمت به علمای اسلام وظیفه ماست، نه لطف.” و باوجود فشارهای ساواک، از آنان حمایت میکرد.
وی درباره روزهای منتهی به پیروزی انقلاب نیز گفت: در آن روزها برخی عوامل رژیم قصد داشتند با ایجاد آشوب، سیستان را ناامن کنند، اما برادرم باتدبیر و هوشمندی، فرمانده پادگان زابل را متقاعد کرد که بدون درگیری پادگان را تخلیه و سلاحها را به مردم تحویل دهد. این اقدام موجب شد تمامی پاسگاههای مرزی منطقه بدون خونریزی در اختیار نیروهای انقلابی قرار گیرد
برادر شهید همچنین با اشاره به ارتباط نزدیک شهید طباطبایی با شخصیتهای برجسته انقلاب اظهار کرد: برادرم از یاران نزدیک مقام معظم رهبری بود و ارتباط صمیمانهای با شهید آیتالله بهشتی و شهید سیدعلی اندرزگو داشت. پس از پیروزی انقلاب نیز بهعنوان نخستین رئیس کمیته انقلاب اسلامی در سیستان منصوب شد و در شکلگیری دادگاه انقلاب، سپاه پاسداران و دیگر نهادهای انقلابی نقش مؤثری ایفا کرد.

وی در پایان با اشاره به شهادت برادرش گفت: هفتم تیرماه ۱۳۶۰، برادرم در دفتر حزب جمهوری اسلامی حضور داشت که انفجار بمب توسط منافقین رخ داد. در این حادثه، شهید محمدتقی حسینی طباطبایی همراه با شهید آیتالله بهشتی و بیش از ۷۲ تن از یاران انقلاب اسلامی به شهادت رسید.
برادر شهید در پایان تأکید کرد: شهید محمدتقی حسینی طباطبایی سربازی مخلص برای اسلام، انقلاب و امامزمان (عج) بود. او با جانفشانی خود نشان داد که ایستادگی در مسیر حق، هرچند پرهزینه است، اما سرانجام پیروزی از آنِ حق خواهد بود. نام و یاد این شهید بزرگوار همواره در دل مردم سیستان و همه دوستداران انقلاب اسلامی زنده و ماندگار خواهد ماند.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید