ضرورت جهانیشدن نخستین قیام به خونخواهی امام حسین(ع)؛نخستین قیام سند ولایتمداری مردم سیستان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح هامون به نقل از «عصرهامون» قیام مردم سیستان، یکی از بازتابهای سیاسی و انقلابی واقعه کربلا است. نخستین قیامی که پس از حادثه عاشورا، برای خونخواهی امام حسین علیهالسلام به وقوع پیوست، قیام مردم سیستان بر ضد حاکمان اموی بود و این امر از افتخارات اهالی سیستان در دفاع از ولایت و حقانیت قیام امام حسین علیهالسلام است.
مردم سیستان پس از پذیرش اسلام، در راه خـدا و ولایت امیرمؤمنان علـیعلیهالسلام بسیار کوشیدند و در تاریخ افتخـارات مهمـی بـه نـام خـود ثبـت کردنـد.
پایداری و پافشاری مردم سیستان در راه ولایت امیرالمؤمنین (ع) آن قدر محکم و پابرجاست که حاکم اموی را به جنگ تهدید کردند، اما نمونه آشکار این همدلی در قیام مردمان این سرزمین به خونخواهی امام حسین (ع) در واقعه کربلا است. مردم سیستان پس از پذیرش اسلام، در راه خدا و ولایت امام علی (ع) بسیار کوشیدند و در تاریخ افتخارات مهمی به نام خود ثبت کردند.
ارادت قلبی و خاضعانه مردمان این دیار به امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان این امام همان بدون حضور اهلبیت و امامان معصوم در این منطقه بوده و شگرفتر اینکه با تسلط همهجانبه حکومت بنیامیه بر منطقه سیستان این ارادت در قلبهای مردمان این سرزمین جای گرفته است.
برایناساس باتوجهبه سبقه ولایتمداری مردم سیستان و شهره بودن این دیار به دارالولایه میتوان سیستانیها را نخستین خونخواهان سیدالشهدا (ع) دانست. قیام مردم سیستان به خونخواهی از امام حسین (ع) برگ زرینی برای تاریخ کشور و همچنین منطقه سیستان به شمار میرود که باعث شده هر ساله در نقاط مختلف ایران بهویژه مناطق پنجگانه شمال سیستان و بلوچستان و حتی خارج از کشور سالروز این واقعه تاریخی و مهم با برگزاری مراسمی یادآوری شود.
در تاریخ نقل شده مردم دارالولایه سیستان پس از دریافت خبر شهادت امام حسین (ع) قیامی علیه حاکم وقت منطقه که از سمت بنیامیه منصوب شده بود بر پا کرده و این فرد را از حکومت خلع و مجبور به فرار کردند، این قیام تنها ۲ ماه پس از شهادت این امام همام شکل گرفت، درحالیکه قیام توابین سه سال و قیام مختار حدود پنج سال پس از شهادت امام حسین (ع) به وقوع پیوست.
نخستین قیام هویت تاریخی مردم سیستان است
علی ولایتیپور فرماندار زابل در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه سیستان در طول تاریخ همواره منشأ قیام، بیداری و ولایتمداری بوده است، بیان کرد: حرکت خودجوش مردم سیستان در پاسداشت عاشورا و خونخواهی سیدالشهدا (ع) نماد روشنی از پیوند ایمان، غیرت و عدالتخواهی است که باید بهدرستی برای نسلهای آینده تبیین و بازآفرینی شود.
وی تصریح کرد: منطقه سیستان بر مبنای تقسیمات جغرافیایی فعلی شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است و یکی از اتفاقات مهمی که در تاریخ منطقه سیستان به ثبت رسیده که نشاندهنده بصیرت و ولایتمداری ویژه مردم این خطه و دلبستگی مردم سیستان به اهلبیت (ع) است، قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین (ع) بوده که تقریباً دو ماه بعد از ماجرای کربلا رخداده است.
فرماندار زابل با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، رسانهای و هنری در معرفی این قیام، اظهار کرد: همدلی، مشارکت مردمی و خلاقیت فرهنگی، رمز ماندگاری نام سیستان در تاریخ ایران و حتی جهان است. سیستان امروز نیازمند نگاه ملی و حمایت رسانهای گسترده برای تبدیل این حرکت تاریخی به الگویی جهانی در حوزه فرهنگ مقاومت و عاشورایی است.
ولایتیپور افزود: این قیام نشاندهنده ایمان، اعتقاد و اخلاص مردم سیستان به ساحت مقدس اهلبیت (ع) بهخصوص سیدالشهدا بود که توانستند در خفقان بهشدت سنگین یزید از جان خود بگذرند و به خونخواهی قیام کنند.
وی تأکید کرد: مردم سیستان در خونخواهی واقعه عاشورا بصیرت را به نمایش گذاشتند باید تلاش شود این رویداد مهم بهعنوان قله تاریخی منطقه مطرح شود.
برگزاری نخستین قیام در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۴
فرماندار زابل با اشاره به اهمیت تبیین نقش فرهنگ عاشورا و عشق مردم سیستان به اباعبدالله الحسین (ع) بر تعمیق و تحکیم روحیه ولایتمداری مردم و ایجاد شور انقلابی بر حضور بابصیرت در صحنه تأکید کرد.
وی تصریح کرد: مراسم محوری قیام مردم سیستان در سال جاری، روز ۳۰ تیرماه ۱۴۰۴ در زابل برگزار خواهد شد و برنامهریزی گستردهای با مشارکت همه نهادها و گروههای مردمی در حال انجام است.
ولایتیپور با بیان اینکه سیستان در طول تاریخ همواره منشأ قیام، بیداری و ولایتمداری بوده است، افزود: حرکت خودجوش مردم سیستان در پاسداشت عاشورا و خونخواهی سیدالشهدا (ع) نماد روشنی از پیوند ایمان، غیرت و عدالتخواهی است که باید بهدرستی برای نسلهای آینده تبیین و بازآفرینی شود.
انتهای خبر/
دیدگاهتان را بنویسید