کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زابل عنوان کرد:مدیریت تغذیه در افطار ضامن سلامت روزهداران
مینا راشکی با تأکید بر اهمیت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح هامون به نقل از «عصرهامون » بیان کرد: نحوه افطارکردن نقش مهمی در سلامت روزهداران دارد و بسیاری از اشتباهات تغذیهای در این وعده رخ میدهد.
وی اظهار کرد: پس از ساعتها روزهداری، بدن در شرایط افت قند خون قرار دارد و اگر در ابتدای افطار حجم زیادی از غذاهای چرب و شیرین مصرف شود، قند خون بهسرعت افزایشیافته و دوباره افت میکند که این موضوع باعث احساس ضعف، خوابآلودگی و سنگینی معده میشود.
راشکی افزود: برای پیشگیری از این مشکلات، بهتر است افطار بهصورت تدریجی و آرام آغاز شود شروع افطار با مایعات گرم مانند یک لیوان آب ولرم، شیر گرم یا چای کمرنگ توصیه میشود و در کنار آن بهتر است از شیرینیهای طبیعی مانند خرما، کشمش یا انجیر استفاده شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف غذاهای سبک مانند سوپ رقیق، نان تازه همراه با پنیر، خیار، گوجهفرنگی، گردو و سبزیها میتواند گزینه مناسبی برای وعده اولیه افطار باشد و حدود یک ساعت بعد از افطار، میوه تازه مصرف شود و پس از آن وعده اصلی شام شامل منابع پروتئینی مانند گوشت کمچرب، مرغ، ماهی، حبوبات و لبنیات در کنار کربوهیدراتهایی مانند برنج یا نان ترجیحاً سبوسدار مصرف شود.
راشکی با اشاره به نقش سبزیها در وعده افطار گفت: استفاده از سبزیخوردن، سالاد یا سبزیها پخته؛ مانند هویج و کدو به هضم بهتر غذا، کنترل اشتها و پیشگیری از یبوست کمک میکند.
وی همچنین مدیریت مصرف مایعات را از نکات مهم تغذیه در ماه رمضان دانست و گفت: نوشیدن آب باید بهتدریج در فاصله افطار تا سحر انجام شود. به طور متوسط مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در این بازه زمانی توصیه میشود و نوشیدن حجم زیاد آب در یکزمان میتواند باعث نفخ و دفع سریع مایعات از بدن شود.
این کارشناس تغذیه درباره مصرف شیرینیهای رایج ماه رمضان مانند زولبیا و بامیه نیز گفت: حذف کامل این خوراکیها ضروری نیست، اما باید در حد کم و نه بهصورت روزانه مصرف شوند و بهتر است بعد از وعده اصلی شام خورده شوند تا از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری شود.
راشکی همچنین به باور رایج درباره کاهش وزن در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: روزهداری بهخودیخود نه موجب چاقی میشود و نه لاغری؛ بلکه نوع و الگوی غذایی در وعدههای افطار و سحر تعیینکننده است. مصرف زیاد غذاهای چرب و شیرین در این ماه میتواند حتی باعث افزایش وزن شود.
وی درباره فعالیت بدنی در ماه رمضان نیز گفت: ورزش در این ماه منعی ندارد، اما بهتر است یک تا دو ساعت پس از افطار و با شدت سبک تا متوسط مانند پیادهروی یا حرکات کششی انجام شود.
راشکی در پایان توصیه کرد: روزهداران با انتخابهای غذایی سالم، مصرف متعادل مایعات و رعایت اصول تغذیهای میتوانند علاوه بر بهرهمندی از آثار معنوی ماه رمضان، سلامت بدن خود را نیز حفظ کنند.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید